De gemeenteraad van Breda heeft gekozen voor een onafhankelijke Rekenkamer met 3 externe leden. Voor de uitvoering is een secretaris/onderzoeker aangesteld. Ook worden onderzoeken uitbesteed.
De Rekenkamer heeft vooral als taak om de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid en bestuur te onderzoeken. De Rekenkamer is onafhankelijk in de keuze van haar onderzoeksonderwerpen. Daarbij wil de Rekenkamer vanuit het perspectief van de inwoners van Breda, dus inwoner-georiënteerd werken. Dat wil zeggen dat de Rekenkamer goed luistert naar wat er speelt in de stad, binnen de gemeente en bij de gemeenteraad.
De Rekenkamer Breda wil het publieke vertrouwen in het openbaar bestuur bevorderen door het presteren van de gemeente te helpen verbeteren. De Rekenkamer positioneert zich als een strategisch adviseur van de raad en wil met haar onderzoeken en adviezen de raad helpen om de kaderstellende en controlerende rol zo goed mogelijk uit te voeren. De Rekenkamer kijkt in haar onderzoeken enerzijds terug op wat er van het beleid is terecht gekomen. Anderzijds kijkt de Rekenkamer vooruit naar nieuwe ontwikkelingen en hoe de gemeenteraad zich hierop kan voorbereiden.
De Rekenkamer is bevoegd om over alle informatie te beschikken die zij nodig heeft voor de uitvoering van haar taak. Dat betreft gemeentelijke gegevens, maar ook bijvoorbeeld persoonsgegevens of financiële gegevens van instellingen die een financiële band hebben met de gemeente. In een Privacyverklaring heeft de Rekenkamer vastgelegd hoe zij omgaat met persoonsgegevens en vertrouwelijke gegevens (zie onder kopje ‘Actueel’).
De bevoegdheden van de Rekenkamer zijn vastgelegd in de Gemeentewet en de gemeentelijke Verordening op de Rekenkamer. De Bredase gemeenteraad heeft in 2021 een bedrag van 192.000 euro uitgetrokken voor de Rekenkamer Breda.
De werkwijze van de Rekenkamer is vastgelegd in het Reglement van Orde (2019), de brochure ‘De Rekenkamer Breda: aangenaam!’ (2017) en de Privacyverklaring van de Rekenkamer Breda (2018).