Rekenkamerbrief bij het gemeentelijke Jaarverslag 2021
7 juni 2022Jaarverslag 2022
30 maart 2023De eisen en verwachtingen ten aanzien van de volksvertegenwoordiging nemen steeds meer toe. Hoe verhoudt deze toename zich tot de fractieondersteuning, griffie en Rekenkamer en hoe ontwikkelt de informatievoorziening zich?
De Rekenkamer Breda heeft deelgenomen aan een landelijk onderzoek naar de ondersteuning van de volksvertegenwoordiging in het decentraal bestuur. Het onderzoek is uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau en richt zich op de periode 2018-2022.
Dit rapport gaat specifiek in op de Bredase situatie, waarbij de Rekenkamer kijkt hoe Breda het doet in vergelijking tot de andere 69 gemeenten die aan dit onderzoek meededen. Interessant is te zien hoe de resultaten van Breda zich verhouden tot het gemiddelde van de deelnemende 100.000+ gemeenten.
De algemene conclusie uit dit onderzoek is dat Breda het zuinig aan doet. Bemensing en budgetten bij de griffie en Rekenkamer blijven redelijk constant en zijn lager dan in de deelnemende 100.000+ gemeenten gemiddeld. Er zijn grote verschillen in vergoedingen voor
fractieondersteuning bij de onderzochte gemeenten, waarbij Breda een eigen lijn kiest. De Informatievoorziening aan de raad is in Breda op hoog niveau, ook in vergelijking met de andere 100.000+ gemeenten.